Kennisbank

Categorieën

Artikeltype

Tags

Eccentric overload flywheel training in older adults

Deze review geeft een samenvatting van de leeftijdgerelateerde aanpassingen van spierkracht en -vermogen. Beide factoren spelen een belangrijke rol in iemands functionele mogelijkheden, onafhankelijkheid en kwaliteit van leven. Deze negatieve effecten van veroudering kunnen worden tegengegaan/afgeremd met krachttraining.

Traditionele krachttraining wordt beperkt door het gewicht dat met een concentrische contractie is te verplaatsen. Excentrische overload met behulp van flywheel training apparatuur heeft dit probleem niet door een continue en variabele weerstand gedurende alle contractiefases. Daarnaast biedt flywheel training nog meer voordelen die voor een verouderende populatie van belang zijn, zoals het verbeteren van de balans.

De studies met flywheel training bij ouderen laten zien dat deze trainingsmethode effectief is om spierfunctie en daarmee de functionele vermogens te behouden.

Download ›

Flywheel training voor fysio's: een andere draai aan krachttraining

De jaren waarin rust houden het standaard advies van de fysiotherapeut was bij vrijwel elke klacht aan het bewegingsapparaat liggen ver achter ons. Het verbeteren van de belastbaarheid d.m.v. ‘optimal loading’ is de sleutel tot een succesvolle revalidatie en onmisbaar in een blessurepreventieprogramma. Hiervoor zijn vele trainingsvormen mogelijk, maar één unieke weerstandsvorm maakt de laatste jaren een serieuze opmars. Flywheel training, ook wel vliegwiel training of iso-inertial training genoemd. In dit blog lees je daar alles over.

Lees het blog ›

Tendinopathy

De term tendinopathie beschrijft een complexe pathologie van de pees die gekenmerkt wordt door pijn, afgenomen functie en verminderde beweegtolerantie. De vaakst voorkomende overbelastingstendinopathieën zijn die van de rotator cuff, mediale en laterele elleboogepicondylen, patellapees, achillespees en gluteaalpezen.

Dit overzichtsartikel vat de huidige kennis m.b.t. tendinopathieën samen en bespreekt o.a.:

  • (Patho-)fysiologie
  • Risicofactoren
  • (Differentiaal) diagnostiek
  • Trainingsinterventies, adjuncttherapieën en chirurgie
  • Toekomstige ontwikkelingen

Download ›

Effects of resistance training on muscle size and strength in very elderly adults

De 75-plussers zijn een snelgroeiende leeftijdsgroep. Verlies van spierkracht is erg hoog bij deze mensen, namelijk wel 2-4% per jaar. Verminderde spierkracht is geassocieerd met o.a. een hogere kans op overlijden en valrisico. Naar schatting doen minder dan 10% spierversterkende oefeningen om deze risico's te verkleinen.

Uit dit onderzoek blijkt dat zelfs de oudste ouderen baat hebben bij krachttraining. Spierkracht en -omvang nemen toe. Dit gebeurt al bij lage wekelijkse trainingsvolumes en frequenties. Bovendien zijn er vrijwel geen negatieve bijwerkingen. Er zijn dus weinig redenen om ouderen niet aan krachttraining te laten doen.

Download ›

Organization of Physical Activity for Older Adults in Long-Term Care Facilities

Fysieke activiteit is belangrijk om lichamelijk en mentaal gezond en fit te blijven/worden. Dit geldt zeker ook voor ouderen in zorginstellingen.

Er kwamen verschillende bezwaren naar voren die de instellingen tegenhielden om meer lichamelijke activiteit bij de bewoners te stimuleren en faciliteren. Gelukkig zagen de zorginstellingen ook de voordelen van meer bewegen in. Denk aan:

  • (Gebrek aan) geld
  • (Gebrek aan) goede apparatuur
  • (Gebrek aan) personeel
  • Angst voor valpartijen
  • Positieve effecten op de lichamelijk gezondheid
  • Goed voor sociale contacten en tegen eenzaamheid
  • Positieve effecten op de mentale gezondheid
  • Etc.

Al deze punten worden besproken in dit artikel. Fysiotherapeuten kunnen een belangrijke rol spelen in het proces om ouderen aan te zetten meer lichamelijk actief te zijn.

Download ›

The benefts of strength training on musculoskeletal system health

Dit artikel beschrijft de positieve aanpassingen aan bot-, spier-, pees- en kraakbeenweefsel als gevolg van krachttraining. Deze worden besproken aan de hand van veel voorkomende musculoskeletale aandoeningen. Krachttraining werkt ook preventief voor deze aandoeningen.

Een krachttrainingsprogramma moet op het individu zijn afgesteld. De factoren om rekening mee te houden bij het opstellen van zo'n programma worden opgesomd.


Dit artikel helpt zorgprofessionals om de impact van krachttraining voor het musculoskeletale systeem beter te begrijpen en toe te passen.

Download ›

Effect of eccentric overload training on change of direction speed performance

Niet alleen het vermogen om te versnellen is belangrijk in veel sporten. Ook het snel veranderen van richting is een vaardigheid dit goed van pas komt. Hiervoor moet je een beweging hard af kunnen remmen. Vaak ligt de nadruk tijdens een (kracht)training echter teveel op de versnelling.

Dit onderzoek laat zien dat je met excentrische overload training juist de afremfase goed kunt trainen. Flywheel apparatuur is hier bij uitstek geschikt voor.

Download ›

The role of eccentric strength in 180 degree turns in female soccer players

Excentrische kracht is geassocieerd met snellere 'change of direction' (COD) vaardigheden. Dit werd gemeten bij voetbalsters door ze een stuk te laten sprinten, een draai van 180 graden te maken en daarna weer terug te sprinten. De excentrische kracht van de knieflexoren en -extensoren werd daarna afgezet tegen de tijd die het kostte om de taak te volbrengen. Speelsters met een grotere excentrsiche kracht sprinten sneller en zijn in staat om harder af te remmen om een draai te maken.

Download ›

Isoinertial eccentric-overload training in young soccer players. Effects on strength, sprint, COD, agility and shooting precision.

Training met excentrische overload zorgt voor grotere verbeteringen van voetbalspecifieke vaardigheden dan traditionele voetbaltraining met plyometrische oefeningen.

Met een flywheel apparaat heb je de mogelijkheid om multi-directioneel te trainen, met verschillende gewrichtshoeken en in specifieke sportomstandigheden. Dit leidt tot betere aanpassingen en verbetering van de sprong-, sprint- en change of direction (COD) prestaties dan conventionele voetbaltraining.

Bovendien zijn de flywheel oefeningen coördinatief uitdagend en zorgen daarmee voor een grotere schotprecisie op een andere manier dan plyometrische training dat doet.

Download ›

Inertial training improves strength, balance, and gait speed in elderly nursing home residents

Flywheel training leidt tot een forse toename in spierkracht van de bovenste- en onderste extremiteiten bij ouderen in een verzorgingstehuis. Een trainingsprogramma van 6 weken zorgt voor functionele verbeteringen in balans, loopsnelheid en loopkwaliteit. Dit leidt tot een lager valrisico, grotere veiligheid en onafhankelijkheid van deze groep ouderen.

Bovendien waren er onder de proefpersonen geen blessures en is het een aantrekkelijke manier van trainen.

Download ›

Early functional and morphological muscle adaptations during short-term inertial squat training

Flywheel training leidt al binnen twee weken tot een significante toename van het spiervolume en -kracht.

De proefpersonen in deze studie werkten elk 10 trainingen in 4 weken af. Zij maakten daarbij 5 series van 10 flywheel squats. Na 2 en 4 weken werd een MRI gemaakt om het volume van de bovenbeenmusculatuur te meten en werden krachttesten uitgevoerd.

Het resultaat was een volumetoename van gemiddeld 5,5% na 2 weken. Na 4 weken was er sprake van een toename van 8,6% in volume, 30% in kracht en 50% in geleverd vermogen.

Download ›

The Case for Retiring Flexibility as a Major Component of Physical Fitness

Lenigheid is belangrijk voor de ROM zonder dat dit leidt tot blessures. Het is naast kracht, snelheid, coördinatie en uithoudingsvermogen 1 van de 5 grondmotorische eigenschappen.

Het idee dat lenigheid belangrijk is voor heeft ertoe geleid dat statische rekoefeningen uitgevoerd worden om deze te vergroten. Wat is de bijdrage van lenigheid aan de fysieke gezondheid en wordt deze eigenschap van fitheid niet overschat? 

Download ›